Ministerul Economiei pregăteşte un val de privatizări. Începutul va
fi făcut cu şantierele navale din Mangalia, a anunţat ministrul Varujan
Vosganian.
În municipiul din sudul litoralului românesc, statul român este acţionar
majoritar la Şantierul Naval Mangalia şi Şantierul Naval „2 Mai”.
Primul s-a născut în 1956, ca unitatea de construcţii şi reparaţii
navale. Până în anul 2000, a funcţionat în subordinea Ministerului
Apărării. La scurt timp după trecerea la Ministerul Industriei,
Şantierul Naval Mangalia a intrat într-un declin continuu, care s-a
acutizat după preluarea companiei de către AVAS. Ajuns în pragul
falimentului, şantierul a fost pasat, în final, la Ministerul Economiei.
De-a lungul timpului, au existat câteva tentative de privatizare eşuate.
Plin de datorii, cu o dotări neperformante şi organizare proastă,
şantierul a funcţionat ani la rând în pierdere. În octombrie 2008, cu
mare pompă, a fost lansată asocierea în participaţiune cu firma germană
Lürssen Lar Investment GmbH, parte a Grupului Lürssen. Datele de bilanţ
financiar demonstrează că parteneriatul româno-german nu i-a priit prea
mult Şantierului Naval Mangalia.
Veniturile totale ale şantierului au avut o evoluţie sinuoasă. De la 563
mii lei, în 2001, au crescut până la 10,763 milioane lei, în 2004.
Apoi, au scăzut constant, ajungând la 564 mii lei, în 2010, pentru a
urca la 8,594 milioane lei în 2011. În intervalul 2001 – 20011, forţa de
muncă a scăzut de la 550 la 13 angajaţi.
Din 2004 până în 2010, Şantierul Naval Mangalia a încheiat bilanţul cu
pierderi între 1,14 milioane lei şi 5,18 milioane lei pe an. În anul
2011, compania a înregistrat un profit modest, de 434 mii de lei.
La sfârşitul anului 2011, unitatea avea un capital social de 5.276.010
lei, active în valoare de 5.777.287 lei, datorii de 17.750.169 lei şi
creanţe de 1.536.909 lei. Totalul capitalurilor era negativ şi însuma
9.811.173 lei.
Cine ar fi interesat să cumpere şantierul, acum, când piaţa
construcţiilor şi reparaţiilor navale e atât de proastă? Poate fi vorba
de Lürssen Lar Investment GmbH. Germanii cunosc potenţialul unităţii şi o
pot cumpăra la un preţ bun pentru ei.
Cazul Şantierului Naval „2 Mai” este total diferit. Statul, prin
Ministerul Economiei, deţine 93,8878% din capitalul social al unităţii,
restul de 6,1122% aparţine acţionarilor minoritari, persoane fizice.
Obiectul principal de activitate al companiei constă în administrarea
participa-ţiilor la compania mixtă româno-coreeană „Daewoo – Mangalia
Heavy Industries” (cota de 49% din acţiuni). În secundar, desfăşoară şi
alte activităţi, precum:
- administrarea terenului pe care îşi desfăşoară activitatea DMHI;
- fabricarea de elemente din metal şi comerţ cu ridicata, în cooperare cu firme private.
Vă reamintim că „Daewoo – Mangalia Heavy Industries” (DMHI) a luat
naştere, oficial, la data de 14 februarie 1997, printr-un joint-venture
între concernul „Daewoo“ (în prezent Daewoo Shipbuilding & Marine
Engineering Co., numărul trei mondial în construcţia de nave) şi
Şantierul Naval „2 Mai” Mangalia. Sud-coreenii au intrat în asociere cu
53 milioane de dolari, din care mare parte sub formă de know-how, şi
deţin 51% din acţiuni. Aportul de capital social al statului român a
fost şantierul naval propriu-zis (mai puţin terenul, în suprafaţă de
793.274 mp, evaluat la 50,92 milioane dolari, la acea dată), pentru care
a primit 49% din acţiuni.
La puţin timp de la asociere, statul român a uitat „culoarea
dividendelor” de la DMHI. Ultima dată, le-a primit în 2004. De atunci şi
până astăzi, compania mixtă româno-sud coreeană a înregistrat pierderi
an de an.
SN „2 Mai” este o companie profitabilă. De pe urma ei statul român şi
acţionarii minoritari au încasat, în anii de criză, dividende mai mari
decât în perioada de creştere economică, respectiv: în 2008 – 23.522
lei, în 2009 – 89.912 lei, în 2010 – 625.960 lei, în 2011 – 847.561 lei.
Evoluţia companiei este surprinzătoare, în comparaţia cu rezultatele financiare ale DMHI.
De-a lungul timpului, partenerul sud-coreean s-a oferit, în mai multe
rânduri, să cumpere cei 793.274 mp de teren, de la SN „2 Mai”, dar a
fost refuzat. În loc să vândă terenul care îi aduce un venit sigur, din
chiria plătită de DMHI, partea română le-a cerut partenerilor să cumpere
pachetul de 49% de acţiuni, care nu-i mai aduce dividende, de ani de
zile. Discuţiile au bătut pasul pe loc, fără să se ajungă la vreun
rezultat.
Dar dacă statul român nu vinde terenul pe care îl ocupă DMHI, ar putea
să vândă compania care îl deţine, respectiv pachetul de 93,8878% de
acţiuni de la SN „2 Mai”. Pentru el, o astfel de afacere ar fi mult mai
interesantă, mai profitabilă. Rămâne de văzut dacă la o astfel de
privatizare s-a gândit ministrul Economiei.
Preluare Cuget Liber
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu