joi, 21 august 2014

De ce îşi face loc „circul“ la pelerinajele religioase

Experienta pelerinajului ar trebui să fie un prilej de întărire a credinţei, de bucurie şi pace interioară, nicidecum unul de „circ“.
În realitate, experienţa pelerinajelor din ultimii ani i-a determinat pe unii credincioşi să perceapă acest ritual ca pe o teribilă probă fizică şi spirituală, comprimată în cozi lungi de aşteptare. Practic, mii de oameni stau încolonaţi de-a lungul unui traseu clar delimitat, înconjuraţi de garduri metalice pentru a nu se crea haos. Şi, totuşi, „gardurile” Jandarmeriei, nelipsite de la toate evenimentele religioase importante, sunt depăşite de oameni, şi nu puţini, care nu par a avea legături reale cu credinţa adevărată. Este unul dintre motivele care-i determină pe credincioşii oneşti să-şi refuze bucuria de a participa la astfel de evenimente.
„Am fost de două ori în pelerinaj la Mănăstirea Nicula şi o dată la Iaşi. Nu mi-am imaginat ca oameni care se dau credincioşi să facă atât de urât în situaţii atât de speciale. Prima dată am fost pur şi simplu călcată în picioare de indivizi din urma mea, care ţineau să ajungă mai în faţă, iar a doua oară, am fost luată cu salvarea, era prea cald. Păcat că din cauza unor oameni, (n-aş vrea să-i numesc într-un anume fel, într-o zi atât de sfântă cum este cea de astăzi), parcă mereu mai mulţi, la aceste evenimente se face atâta circ…” – ne-a mărturisit Ioana Vanea, care susţine că starea de sănătate nu-i permite să mai repete excepţionala experienţă de suflet a pelerinajului, şi tot speră ca rândul sau coada la… ultima speranţă să fie pentru speranţa îmbogăţirii spirituale, şi nu materiale. Femeia ne-a spus că a suferit enorm văzând oameni atât de răvăşiţi, de săraci, de lipsiţi de educaţie la cozile de la pelerinajele la care a participat, dar şi pentru că s-a ajuns până acolo, încât pelerinii să fie încadraţi în două categorii. Nu-şi imaginează dacă aceste lucruri se pot schimba, dar crede cu tărie că salvarea unei naţii, oricare ar fi ea, trebuie să vină „de la capetele ei luminate”.
Ce spun reprezentanţii Bisericii
Pelerinajul religios este o constantă a umanităţii, cu motivaţii multiple şi semnificaţii spirituale profunde, când este trăit intens şi înţeles corect. În experienţa spirituală a pelerinajului, Dumnezeu şi omul ar trebui să se caute reciproc. Iar cei care au credinţa mai slabă au prilejul să o întărească văzând credinţa puternică a altora; cei care au răbdare mai puţină ar trebui să se întărească văzând răbdarea de fier a altora; cei care se roagă mai puţin şi mai superficial ar trebui să se îmbogăţească din rugăciunea fierbinte a altora – spun reprezentanţii Bisericii Ortodoxe. Practic, în pelerinaj, suntem influenţaţi de alţii şi influenţăm pe alţii prin felul nostru de a fi prezenţi acolo. Însă, în majoritatea lor, pelerinii sunt oameni însetaţi de mai multă viaţă spirituală, pe care nu o oferă întotdeauna propriile lor parohii sau pentru că s-au prea obişnuit cu acestea. Pelerinajul ar trebui să învingă rutina, să trezească în om o dorinţă mai mare de sfinţenie, de înnoire a vieţii, iar întâlnirea cu locurile sfinte, cu icoanele şi moaştele sfinţilor, dar şi cu persoane cu viaţa smerită şi sfântă să devină izvor de luminare interioară a pelerinului. Aici chiar nu este locul potrivit pentru împărţirea în două tabere!

Cuget Liber

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu