Compania româno – sud coreeană Daewoo – Mangalia Heavy Industries
(DMHI) şi subcontractorii ei se află în centrul unui scandal de evaziune
fiscală şi spălare de bani.
Potrivit Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
şi Terorism prejudiciul cauzat prin activitatea infracţională de către
mai mulţi cetăţeni coreeni şi români este de aproximativ 11 milioane
lei.
O asociere „cu cântec“Nu trebuie să surprindă pe nimeni acest fapt,
câtă vreme acţionarul majoritar, Daewoo Shipbuilding & Marine
Engineering Co. (DSME), din Coreea de Sud, este zguduit periodic de
scandaluri de corupţie.
Dar mult mai grav decât aceste inginerii financiare este faptul că
interesele statului român sunt prejudiciate de parteneriatul cu
sud-coreenii.
DMHI a luat naştere, oficial, la 14 februarie 1997, printr-un
joint-venture între concernul Daewoo şi Şantierul Naval „2 Mai“
Mangalia. Sud-coreenii au intrat în asociere cu 53 mi-lioane de dolari
(din care 23 de milioane de dolari sub forma unui know-how, pe care
nimeni nu l-a evaluat) obţinând 51% din acţiuni, iar românii, cu
şantierul naval propriu-zis (mai puţin terenul), evaluat la 50,92
milioane dolari, respectiv 49% din acţiuni.
La înfiinţare, Daewoo – Mangalia avea 3.400 de angajaţi, preluaţi de la Şantierul Naval „2 Mai“ Mangalia.
Din această afacere, statul român ar fi trebuit să câştige noi locuri
de muncă, profit şi mai multe venituri din taxe şi impozite. În plus,
Daewoo – Mangalia promitea să stimuleze industria pe orizontală aferentă
sectorului naval, după cum se arăta într-un comunicat de presă din 22
ianuarie 1997.
Ceea ce puţini ştiau la acea dată este faptul că asocierea avea la
bază un contract care îi asigura nu doar importante facilităţi părţii
sud-coreene, dar îi permite să-şi tragă asociatul pe sfoară. La acea
vreme, ziarul „Cuget Liber” a semnalat faptul că afacerea dezavantajează
statul român.
Un munte de pierderi şi datorii Din 1997 până în 1999, societatea
mixtă a lucrat în pierdere. Era un rezultat negativ planificat, fiind
vorba de o perioadă de reorganizare şi investiţii. În 1999, pierderea se
ridicase la 4.461.044,4 de dolari. Situaţia s-a inversat, apoi, şi timp
de cinci ani s-au obţinut beneficii. Profitul brut a crescut
continuu: – anul 2000 – 1.231.437,9 de dolari;- 2001 – 2.380.515,14 de
dolari;- 2002 – 2.873.017,55 de dolari;- 2003 – 7.403.744,06 de dolari;-
2004 – 9.843.445,98 de dolari. Începând din 2005, în ciuda creşterii
cifrei de afaceri, a productivităţii, a numărului şi tonajului navelor
livrate, rezultatele economico – financiare s-au înrăutăţit cu fiecare
an. Compania a început să lucreze în pagubă, pierderea brută crescând
până la nivelul record din 2014, după cum urmează: – anul 2005 –
23.035.200,26 dolari;- 2006 – 12.772.400,85 dolari;- 2007 – 31.000.000
de dolari;- 2008 -151.821.812 dolari;- 2009 -144.320.822 dolari;- 2010 –
43.736.302 dolari;- 2011 – 21.797.567 dolari;- 2012 – 66.115.357
dolari:- 2013 – 32.474.313 dolari:- 2014 – 191.512.869 dolari.Practic,
în 13 din cei 18 ani de existenţă, Daewoo – Mangalia a lucrat în
pierdere. Cu alte cuvinte, zecile de nave construite în toţi aceşti ani
au adus doar pagube, compania cheltuind mai mult pentru producerea lor
decât a încasat. Cel puţin asta reiese din raportările financiare ale
companiei, postate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
Pierderile cumulate în perioada 2005 – 2014 au depăşit cu mult
capitalul subscris şi vărsat al companiei, care este de 30.614.832 lei
(7.578.866 dolari) şi activele imobilizate 1.054.729.977 lei
(261.104.091 dolari).
Mai grav este că unitatea este îndatorată până peste cap la băncile
sud-coreene şi româneşti. Datoria totală a urcat în 2014 la
4.298.970.786 lei (1.064.233.391 dolari). „Tot şantierul este girat la
bănci: clădiri, macarale, utilaje. Compania nu mai are ce gira” – afirmă
Marin Florian, preşedintele Federaţiei „Navalistul”.
Se pune întrebarea: va putea compania să returneze împrumuturile,
având în vedere că produce în pierdere? Nu se va trezi cu executorii la
poartă?
Miracol sau sfidare?Pare un miracol sau o sfidare a tuturor legilor
economiei de piaţă faptul că Daewoo – Mangalia nu a dat faliment până
acum, că produce şi primeşte, în continuare comenzi, că obţine
împrumuturi.
Dar nu are nimic miraculos faptul că statul român doarme în cizme şi
nu îşi întreabă asociatul sud-corean: „Unde este profitul aşteptat? Unde
sunt veniturile din impozitul pe profit, din impozitele şi
contribuţiile pe salarii, din TVA, pe care ar fi trebuit să le obţin?
Unde este industria pe orizontală care ar fi trebuit să crească în jurul
companiei mixte?” (Va urma)
Cuget liber
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu