Recent, Federaţia Sindicatului Liber “Navalistul” din Şantierul Naval
Daewoo a depus o plângere penală împotriva reprezentanţilor statului
român în Consiliul de Administraţie al unităţii de la Mangalia. Motivul
acestei plângeri, spun reprezentanţii sindicaliştilor, îl constituie
neglijenţa în serviciu, prin „managementul defectuos al şantierului”,
care ar fi cauzat pierderi financiare masive, deşi, paradoxal, se spune
că Daewoo Mangalia este o firmă extrem de profitabilă.
Potrivit liderului de sindicat al “Navalistului”, Florian Marin,
pierderile înregistrate, anul trecut, de şantier, sunt de circa 706
milioane de lei, ridicînd cifra debitelor totale ale Daewoo Mangalia la
un miliarde de euro! Liderii de sindicat spun că, în orice moment,
creditorii îşi pot cere banii înapoi: “Dacă se continuă în ritmul
acesta, nu e exclus să ne trezim cu creditorii, care îşi vor banii
înapoi. Asta ar putea însemna că noi, salariaţii, să ne pierdem locurile
de muncă, pentru că cei care au fost puşi să conducă destinele acestei
companii nu au făcut nimic până acum“, ne-a declarat Florian Marin.
Liderii sindicalişti mai spun că, în orice moment, partea coreeană se
poate decide să vândă acţiunile pe care le deţine la şantier, statul
român urmând să caute surse de finanţare pentru datoriile rămase: „A
circulat zvonul acesta în ultima vreme, cum că partea coreeană vrea să
lichideze afacerea şi, presupun că, până la urmă, chiar se va ajunge la
aceast decizie. Statul român va trebui, atunci, să achite datoriile
pentru cele 49% pe care le deţine la creditori, la bănci…”
Cum poate să fie profitabilă o firmă cu mii de angajaţ şi, în acelaşi
timp, să aibă pierderi de sute de milioane de euro? Deşi şantierul are
comenzi până la finele anului 2017, de peste 20 de nave, sindicaliştii
spun că pierderile provin din mai multe direcţii, de la preţurile mici
ale navelor şi până la salariile managerilor: “Lucrări avem până la
sfârşitul lui 2017, avem peste 20 de nave contractate. Nu de lucrări ne
plângem. Înseamnă, atunci, că în altă parte este problema. Poate că e
vorba despre un management defectuos, poate de preţuri ale navelor sub
cel al pieţii, poate că forţa de muncă este slab calificată sau, poate,
există circa 50 de manageri plătiţi cu salariile din Coreea, de peste
3.000 de dolari pe lună. Ori poate că proiectarea, planurile, care sunt
realizate tot în ţara-mamă, sunt remunerate la preţurile de acolo. Este
posibil şi ca cele circa 90 de firme subcontractoare din şantier să fie o
sursă importantă de pierderi. Toate acestea vor trebui să le constate
organele de anchetă”, conchide Florian Marin, liderul “Navalistul”.
Daewoo Mangalia Heavy Industries a fost înfiinţată în 1997, având 51%
capital coreean (firma DSME) şi 49% roman, prin Şantierul Naval 2 Mai
şi Ministerul Economiei.
editiadesud.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu