Sute de profesori care predau în şcolile din judeţul Constanţa au
afecţiuni psihice! Este afirmaţia cât se poate de şocantă şi reală a
inspectorilor şcolari din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ)
Constanţa! Dacă până acum existau doar bănuieli că avem dascăli
instabili mintal care predau copiilor, pentru că, la rândul nostru, am
asistat de-a lungul timpului la reacţii din cele mai ciudate la unii
dintre profesorii care ne-au ghidat în viaţă, acum bănuielile s-au
transformat în certitudine: cazurile sunt confirmate public şi de
specialiştii din învăţământ! E drept că situaţia acestor oameni era
cunoscută în cadrul unităţilor şcolare, însă problema era considerată
una tabu şi se prefera soluţionarea ei între patru pereţi, fără prea
mare tam-tam şi, uneori, chiar fără să afle părinţii. Unul dintre
metodiştii ISJ care au întâlnit astfel de cazuri este prof. Gela Ivaşcu.
În experienţa acumulată în mulţi ani de predat, i-a fost dat să vadă
profesori cu tulburări psihice. „Am întâlnit cazuri când acele persoane
se simt urmărite, au halucinaţii. Sunt persoane care au privirea aceea
pierdută atunci când vorbeşti cu ele, în schimb nu sunt absolut deloc
violente, dar nu se pot controla, nu pot supraveghea copiii aşa cum ar
trebui şi automat se pot întâmpla tot felul de accidente / incidente”, a
declarat metodistul. E adevărat şi că aceşti oameni cu probleme trebuie
integraţi în societate şi nu trebuie să li se pună nicio etichetă doar
pentru că sunt diagnosticaţi cu o boală psihică, însă trebuie mare
atenţie unde anume se produce integrarea.
SIMPTOME ASCUNSE
E adevărat că nu doar profesorii sunt diagnosticaţi cu astfel de
afecţiuni, însă psihologii spun despre ei că reprezintă categoria cu cel
mai mare nivel de stres. Problema stringentă este că aceşti oameni care
se consideră dascăli sunt zilnic alături de copii şi, în orice moment,
boala se poate manifesta sub orice formă. La această categorie,
psihiatrii spun că simptomele pot fi ascunse pentru că există dorinţa de
a se autoeduca. „Aşa cum, prin natura profesiei, doresc să îi educe pe
ceilalţi, să le transmită tot felul de calităţi: tenacitate, stăpânire
de sine, disciplină, tot aşa încearcă să facă şi cu ei. Să îşi
stăpânească singuri grijile, depresiile, emoţiile, tristeţile. Poate să
dureze un an sau doi, chiar ani întregi”, a declarat şeful Secţiei de
Psihiatrie din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol
Andrei” Constanţa, dr. Diana Cârjaliu. Specialiştii atrag atenţia că
bolnavii pot reprezenta un pericol atât pentru ei, cât şi pentru cei din
jurul lor, în cazul de faţă copiii, care, spre deosebire de adulţi, nu
se pot apăra în faţa unei reacţii necontrolate a cadrului didactic. Grav
este faptul că aceşti profesori ajung să fie internaţi la psihiatrie,
li se asigură medicaţia, pe care o urmează sau… nu, primesc adeverinţă
prin care se atestă că sunt apţi să predea şi, astfel, se întorc la
catedră.
INSPECTORII ŞCOLARI SPUN CĂ LEGISLAŢIA ESTE DE PARTEA DASCĂLILOR CU BOLI PSIHICE
PROBLEME PSHICE LA ORICE VÂRSTĂ
Inspectorul şcolar de specialitate în învăţământul preprimar din cadrul
ISJ, prof. Irinela Nicolae, a admis că, în aceeaşi măsură, persoanele cu
probleme psihice sunt cadre didactice cu experienţă, precum şi dascăli
aflaţi la început de drum în carieră. Indiferent de pregătire sau
experienţă, bolnavii pot fi la fel de periculoşi dacă nu urmează
tratamentele impuse de medicii specialişti. De obicei, bolnavii, dacă
sunt sprijiniţi de familii, au mai multe şanse să depăşească problemele
sau să le ţină sub control. Cei singuri însă, dacă nu urmează
tratamentul de specialitate (şi aici nu există nicio variantă de
verificare a fenomenului), sunt extrem de expuşi agravării bolii şi,
implicit, manifestărilor aferente. Din păcate, ISJ nu are cum să
intervină şi nu deţine controlul în ce priveşte astfel de cazuri.
Imaginaţi-vă că aceşti dascăli se află la catedră şi… „scapă hăţurile”.
„Da, sunt dascăli care au comportamente obsesiv-compulsive, au impresia
că cineva le doreşte răul sau are ceva cu persoana lor”, a mai declarat
inspectorul şcolar.
PRINTRE SUTELE DE PROFESORI CU AFECŢIUNI PSIHICE DE LA NOI
DIN JUDEŢ SUNT ŞI DOUĂ EDUCATOARE DE LA GRĂDINIŢA CU PROGRAM PRELUNGIT
NR. 3 DIN MANGALIA.
COPII ÎN PERICOL
Oamenii din jurul lor povestesc că manifestările acestor dascăli aflaţi
încă la catedră întrec orice imaginaţie. Reacţiile lor sunt diferite,
însă trimit la aceleaşi probleme de ordin psihic. Colegii spun că una
dintre educatoarele de la Grădiniţa nr. 3 din Mangalia are impresia că
cineva o urmăreşte, e obsedată de culoarea portocalie şi a fost văzută
mergând şi vorbind singură. În schimb, cealaltă educatoare se plimbă
desculţă prin unitatea de învăţământ şi vorbeşte cu florile din hârtie
lipite pe pereţi. În cazul uneia dintre educatoare, diagnosticul pus de
specialist este stare psihopatoidă procesuală, care vizează o stare şi
nu este o tulburare în sine, însemnând o afecţiune psihică mai gravă.
„Starea se referă la o perioadă care succede un episod psihotic (n.r. –
idei delirante, halucinaţii). În perioada psihopatoidă, comportamentul
şi personalitatea omului sunt modificate fără să existe simptome
flagrante şi observabile de către ceilalţi. Starea psihopatoidă este o
schimbare în atitudinea persoanei, care e influenţată atât de tumultul
psihic prin care a trecut, cât şi de medicaţia pe care sigur o urmează.
Cu un astfel de diagnostic, o persoană poate să funcţioneze profesional,
dar nu la aceleaşi cote ca înainte. Atunci când o persoană cu un astfel
de tratament nu îl urmează, aceasta se va decompensa. Asta se întâmplă
într-un interval care nu poate fi anticipat, într-o lună sau un an, şi
revin simptomele avute şi înainte”, a spus dr. Cârjaliu. Acestea sunt
doar două exemple de dascăli ce încă lucrează în învăţământul
constănţean.
PROFESORI ÎNLĂTURAŢI DIN SISTEM
Sunt şi exemple fericite, profesori care au fost îndepărtaţi din sistem.
E drept, cu multe eforturi, însă acum ei nu mai predau la catedră şi nu
mai constituie un pericol pentru copii. Prof. Irinela Nicolae a
povestit cazul unei alte educatoare care arunca creioane colorate în aer
spunând că sunt curcubee. „Era o persoană cu un coeficient de
inteligenţă bun. Avea o pregătire profesională la cele mai înalte
standarde. A fost foarte dificil s-o îndepărtăm. Într-o primă fază, nu
am avut familia de partea noastră. A trebuit să facem nenumărate
procese-verbale, să apelăm la poliţistul de proximitate, să apelăm la
spital. Aceste lucruri au consumat timp, energie, nervii părinţilor,
pentru că ei erau conştienţi de aceste lucruri şi solicitau o reacţie
din partea instituţiei, or instituţia în momentul acela era cu mâinile
legate de o legislaţie care nu permitea intervenţia. Într-un final,
copiii femeii şi-au dat acordul ca ea să fie internată şi după cinci ani
de internări şi suspendare de contract, dar pe perioade determinate de
timp, s-a reuşit pensionarea ei”, a relatat inspectorul de specialitate.
Femeia încă îşi mai vizitează fostul loc de muncă şi încearcă să
pătrundă în unitate.
ÎN RUCSAC CU O STICLĂ CU BENZINĂ
Un alt exemplu este al unui fost profesor de sprijin care obişnuia să
poarte în rucsac o sticlă cu benzină şi se lăuda cu acest lucru. Şi el
obţinuse o notă mare la titularizare, însă nu s-a putut titulariza
pentru că nu existau posturi libere, în schimb a lucrat ca suplinitor.
Afecţiunea sa a ieşit la iveală când, într-o zi, a ajuns mai târziu la
şcoală şi a considerat de cuviinţă să intre în unitate pe geam, pentru
că poarta era închisă. „Mai avea obiceiul să meargă prin şcoală cu o
carcasă de calculator sub braţ, pentru că, spunea el, acolo îşi ţinea
toate informaţiile despre toată lumea. Avea acelaşi comportament
obsesiv-compulsiv, simţea că era tot timpul urmărit”, a adăugat prof.
Nicolae. Directoarea şcolii a făcut nenumărate note scrise la ISJ şi s-a
mers pe procedurile existente în lege vizavi de comportamentul cadrului
didactic: a primit un calificativ nesatisfăcător. La un moment dat s-a
şi internat, iar după aceea n-a mai venit la şcoală. „Problema este că o
persoană de genul lui poate să vină la concursul naţional, cu un aviz
pe care-l obţine cu extraordinară uşurinţă, ia o notă mare, solicită şi
primeşte un post, pentru că este dreptul lui, şi ajunge într-o şcoală”, a
mai spus inspectorul şcolar.
Memoriu la Ministerul Educaţionale
În contextul unei legislaţii permisive cu persoanele cu afecţiuni
psihice ce lucrează în sistemul educaţional, reprezentanţii ISJ au
înaintat un memoriu către Ministerul Educaţiei Naţionale pentru a
semnala zecile de profesori cu afecţiuni psihice. „Nu sunt puţini cei
care nu se află în cea mai bună formă psihică. Preocuparea noastră de
doi ani de când am venit în fruntea ISJ, alături de Colegiul
Psihologilor din România, a fost de a crea un cadru legal astfel încât
cadrele didactice să fie evaluate de către colective de specialişti
competenţi de două, trei sau ori de câte ori este nevoie pentru a-i
ajuta pe colegii noştri profesori să treacă mai uşor peste momentele
grele şi pentru a-i proteja pe elevi”, a declarat inspectorul general
şcolar din cadrul ISJ, prof. Răducu Popescu. El a adăugat că are
cunoştinţă despre cele două cadre didactice de la Grădiniţa nr. 3 din
Mangalia şi că, în acest sens, a întreprins demersuri, alături de
conducerea unităţii de învăţământ, astfel încât educatoarele să fie
înlăturate de la catedră.
Telegraf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu