Pe rolul Tribunalului Constanţa se află dosarul nr. 28845/3/2013
având ca obiect reprezentativitatea sindicală. În baza Legii dialogului
social nr. 62/2011, Federaţia „Navalistul“ a solicitat să fie declarată
reprezentativă la nivelul grupului de unităţi format din compania mixtă
româno-sud coreeană „Daewoo – Mangalia Heavy Industries” (DMHI) şi
subsidiară sa, „Daewoo – Mangalia Human Resources Management“ SRL
(DMHRM).
Din federaţie fac parte Sindicatul Liber „Navalistul” (DMHI), cu circa 1.500 membri, şi Sindicatul Liber DMHRM, cu 350 membri.
Reprezentativitatea are o importanţă excepţională în acest caz. În baza
ei, federaţia va putea negocia un contract colectiv de muncă prin care
să se asigure condiţii de muncă şi salarizare la aceleaşi standarde, în
ambele companii.
„În prezent, problema principală aflată în atenţia federaţiei noastre
este situaţia angajaţilor de la DMHRM, care, deşi muncesc alături de cei
de la DMHI, în aceleaşi formaţii de lucru, sub conducerea aceloraşi
maiştri, au salarii mai mici. Noi considerăm că sunt discriminaţi. De
altfel, Sindicatul Liber DMHRM a adus cazul în faţa justiţiei,
prezentând printre probe un act adiţional la contractul de colaborare
dintre DMHI şi DMHRM” – explica, cu un alt prilej, Marin Florian,
preşedintele federaţiei.
Considerându-se îndreptăţită să solicite reprezentativitatea, întrucât
îndeplineşte cerinţele legii, federaţia s-a adresat Tribunalului
Constanţa. Deloc surprinzător, DMHRM a solicitat intervenţia în dosar.
„Avocatul ei a invocat faptul că DMHRM are ca obiect de activitate
reparaţiile de nave, deci un cod CAEN diferit de al DMHI, care se ocupă
cu construcţiile de nave. Noi am demonstrat că, până recent, ambele
companii aveau acelaşi cod CAEN. Compania DMHRM şi l-a schimbat când a
aflat că dorim să obţinem reprezentativitatea. Am explicat instanţei că
activităţile de construcţii şi reparaţii navale aparţin aceleaşi
industrii şi că ambele companii le practică” – relatează liderul
federaţiei.
Pe data de 10 martie, Tribunalul Constanţa urmează să se pronunţe în
acest dosar. Rămâne de văzut dacă argumentul formal invocat de patronat
va cântări în decizia instanţei.
Cazul de faţă nu este singular. Întreaga mişcare sindicală întâmpină
piedici în obţinerea reprezentativităţii pentru structurile sale,
blocajul fiind generat de prevederile legale restrictive, introduse pe
vremea Guvernului Boc. Nu e de mirare că, de luni de zile,
confederaţiile sindicale Cartel „Alfa” şi BNS organizează acţiuni de
protest în stradă, pentru modificarea Legii dialogului social şi a
Codului muncii.
Indiferent ce va decide, pe 10 martie, instanţa de judecată, liderul
Marin Florian va declanşa iniţiativa de reînfiinţare a Federaţiei
Sindicatelor Navaliştilor din România – FESINAR. Născută imediat după
1990, aceasta a supravieţuit până pe 16 ianuarie 2006.
FESINAR reprezenta interesele a 9.600 de membri din cadrul sindicatelor
de la Şantierul Naval Constanţa, DMHI, SCM Constanţa, Damen Galaţi,
ICEPRONAV, Deen Breejen şi Orizont (doi subcontractori din Galaţi), Aker
şi Promex din Brăila, SN Olteniţa şi SN Orşova. Doar organizaţiile
şantierelor navale din Tulcea şi Turnu Severin erau în afara ei.
În 2004, FESINAR, Federaţia „U Metal” (construcţia de maşini), FSIAR
(industria aeronautică), FSAR (industria auto) şi Federaţia „Înfrăţirea
Braşov” (industria construcţiilor de maşini din oraşul de la poalele
Tâmpei) au înfiinţat Federaţia „Metal”. În 2006, federaţiile care au
participat la înfiinţarea mega-federaţiei au intrat în procesul de
dizolvare, transformându-se în departamente ale acesteia.
„Astăzi avem nevoie mai mult decât oricând de o federaţie reprezentativă
la nivelul întregii industrii navale – a declarat Marin Florian. Am
discutat cu mai mulţi colegi, lideri de sindicat. Sunt gata să susţină
iniţiativa.”
Cuget Liber
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu