duminică, 9 martie 2014

„Război“ în justiţie pentru reprezentativitate sindicală la Daewoo

Pe rolul Tribunalului Constanţa se află dosarul nr. 28845/3/2013 având ca obiect reprezentativitatea sindicală. În baza Legii dialogului social nr. 62/2011, Federaţia „Navalistul“ a solicitat să fie declarată reprezentativă la nivelul grupului de unităţi format din compania mixtă româno-sud coreeană „Daewoo – Mangalia Heavy Industries” (DMHI) şi subsidiară sa, „Daewoo – Mangalia Human Resources Management“ SRL (DMHRM).
Din federaţie fac parte Sindicatul Liber „Navalistul” (DMHI), cu circa 1.500 membri, şi Sindicatul Liber DMHRM, cu 350 membri.
Reprezentativitatea are o importanţă excepţională în acest caz. În baza ei, federaţia va putea negocia un contract colectiv de muncă prin care să se asigure condiţii de muncă şi salarizare la aceleaşi standarde, în ambele companii.
„În prezent, problema principală aflată în atenţia federaţiei noastre este situaţia angajaţilor de la DMHRM, care, deşi muncesc alături de cei de la DMHI, în aceleaşi formaţii de lucru, sub conducerea aceloraşi maiştri, au salarii mai mici. Noi considerăm că sunt discriminaţi. De altfel, Sindicatul Liber DMHRM a adus cazul în faţa justiţiei, prezentând printre probe un act adiţional la contractul de colaborare dintre DMHI şi DMHRM” – explica, cu un alt prilej, Marin Florian, preşedintele federaţiei.
Considerându-se îndreptăţită să solicite reprezentativitatea, întrucât îndeplineşte cerinţele legii, federaţia s-a adresat Tribunalului Constanţa. Deloc surprinzător, DMHRM a solicitat intervenţia în dosar.
„Avocatul ei a invocat faptul că DMHRM are ca obiect de activitate reparaţiile de nave, deci un cod CAEN diferit de al DMHI, care se ocupă cu construcţiile de nave. Noi am demonstrat că, până recent, ambele companii aveau acelaşi cod CAEN. Compania DMHRM şi l-a schimbat când a aflat că dorim să obţinem reprezentativitatea. Am explicat instanţei că activităţile de construcţii şi reparaţii navale aparţin aceleaşi industrii şi că ambele companii le practică” – relatează liderul federaţiei.
Pe data de 10 martie, Tribunalul Constanţa urmează să se pronunţe în acest dosar. Rămâne de văzut dacă argumentul formal invocat de patronat va cântări în decizia instanţei.
Cazul de faţă nu este singular. Întreaga mişcare sindicală întâmpină piedici în obţinerea reprezentativităţii pentru structurile sale, blocajul fiind generat de prevederile legale restrictive, introduse pe vremea Guvernului Boc. Nu e de mirare că, de luni de zile, confederaţiile sindicale Cartel „Alfa” şi BNS organizează acţiuni de protest în stradă, pentru modificarea Legii dialogului social şi a Codului muncii.
Indiferent ce va decide, pe 10 martie, instanţa de judecată, liderul Marin Florian va declanşa iniţiativa de reînfiinţare a Federaţiei Sindicatelor Navaliştilor din România – FESINAR. Născută imediat după 1990, aceasta a supravieţuit până pe 16 ianuarie 2006.
FESINAR reprezenta interesele a 9.600 de membri din cadrul sindicatelor de la Şantierul Naval Constanţa, DMHI, SCM Constanţa, Damen Galaţi, ICEPRONAV, Deen Breejen şi Orizont (doi subcontractori din Galaţi), Aker şi Promex din Brăila, SN Olteniţa şi SN Orşova. Doar organizaţiile şantierelor navale din Tulcea şi Turnu Severin erau în afara ei.
În 2004, FESINAR, Federaţia „U Metal” (construcţia de maşini), FSIAR (industria aeronautică), FSAR (industria auto) şi Federaţia „Înfrăţirea Braşov” (industria construcţiilor de maşini din oraşul de la poalele Tâmpei) au înfiinţat Federaţia „Metal”. În 2006, federaţiile care au participat la înfiinţarea mega-federaţiei au intrat în procesul de dizolvare, transformându-se în departamente ale acesteia.
„Astăzi avem nevoie mai mult decât oricând de o federaţie reprezentativă la nivelul întregii industrii navale – a declarat Marin Florian. Am discutat cu mai mulţi colegi, lideri de sindicat. Sunt gata să susţină iniţiativa.”

 Cuget Liber

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu