vineri, 2 august 2013

Barca Primăriei Mangalia şi caracatiţa din spatele ei. Cumnatul lui Ponta a dat consultanţa

Implementarea proiectului cu finanţare europeană nerambursabilă „Club Nautic Callatis” colcăie de interese nelegitime. Clădirea clubului a fost ridicată de o firmă la al cărui număr de telefon răspunde patronul altei companii. Yachtul a fost livrat de o firmă specializată în comerţul cu obiecte de uz casnic, iar publicitatea a fost prestată de o firmă de construcţii (bine că nu era de pompe funebre!). Deşi cele trei firme au fost selectate în mod independent, pe calea licitaţiei publice, în realitate trăiesc o viaţă comună de afaceri, plină de interdependenţe. De aici şi sentimentul pregnant că la Clubul Nautic a fost o lucrătură în haită. Consultantul pentru achiziţii a fost chiar cumnatul premierului Victor Ponta. În paralel cu implementarea proiectului, Primăria Mangalia a încheiat un parteneriat cu o asociaţie nonguvernamentală, Black Sea Sailing, în care este implicat constructorul care a prestat publicitatea, împreună cu un personaj acuzat de fosta lui soţie că ar fi cărat saci cu bani în Elveţia, pentru a alimenta conturile secrete ale unor politicieni aflaţi la butoane, în perioada 2000-2004.
Proiectul iniţial nu prevedea nici un yaht, ci doar o „căpitănie”
Povestea Clubului Nautic începe în anul 2007, când primarul Mangaliei de la acea vreme, Zanfir Iorguş, a angajat o firmă de consultanţă să întocmească o cerere de finanţare nerambursabilă pentru construirea unei clădiri care să îndeplinească funcţia de „căpitănie” şi, totodată, de centru de afaceri, cu sală de conferinţe, centru informatic şi spaţii de închiriat pentru operatorii de activităţi nautice. Aprobarea proiectului a venit abia în 2012, când primar al Mangaliei s-a pomenit a fi independentul Cristian Radu. Între timp, în proiect a fost inclusă, din raţiuni care nu au fost făcute publice până acum, şi achiziţionarea unui velier. Sub răspunderea lui Radu, proiectul a fost implementat în proporţie de 90%: „căpitănia” e la locul ei, yachtul de agrement e „parcat” în dană, serviciile conexe de consultanţă şi publicitate s-au consumat din plin, iar mobilarea şi utilarea sălii de conferinţe şi a centrului informatic fac obiectul unei proceduri de achiziţie publică, în plină desfăşurare.
Consultanţa a fost prestată de cumnatul lui Victor Ponta
Dar iată cum s-au împărţit banii europeni şi mai ales către cine! Totul a debutat cu semnarea unui contract de consultanţă, sub numărul 46.777 din 08 noiembrie 2012, între Municipiul Mangalia şi firma bucureşteană Grossmann Engineering Group SRL. În schimbul sumei de 174.450 de lei, plus TVA, Grossmann a prestat servicii de consultanţă pentru managementul proiectului, dar şi pentru achiziţiile publice derulate de municipalitatea mangaliotă. Practic, autoritatea locală a procedat aşa cum a fost învăţată de Grossmann. Presa naţională relata, în 2012, faptul că această firmă îi aparţine lui Iulian Herţanu, nimeni altul decât cumnatul premierului Victor Ponta 
Mai departe, sub asistenţa de specialitate a firmei cumnatului premierului Ponta, municipalitatea din Mangalia a organizat trei licitaţii publice, pentru atribuirea lucrărilor de construcţie a sediului administrativ al Clubului, pentru achiziţia yachtului şi pentru contractarea serviciilor de publicitate aferente. Aşa de preţioase au fost sfaturile şi aşa de corecte procedurile, că licitaţiile au fost câştigate, independent, de trei firme care trăiau deja o viaţă comună de afaceri. Construcţia clădirii a fost atribuită firmei Opal Construct SRL din Constanţa, pentru 2.887.000,42 de lei plus TVA. Yachtul a fost livrat de Millennium Games SRL din Constanţa, pentru suma de 515.000 de lei plus TVA. Iar publicitatea a fost adjudecată de Ro-Mat-Construct SRL din Constanţa, pentru 82.950 de lei plus TVA.
Grădinaru de la Ro-Mat, omul care răspunde la telefonul firmei Opal
Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, Opal Construct SRL aparţine, în mod oficial, lui Neculai Munteanu, un personaj despre care nici motorul de căutare Google nu pare să ştie ceva. Misterul este risipit, oarecum, de faptul că telefonul de contact declarat de Opal Construct SRL la Registrul Comerţului aparţine, potrivit site-ului http://www.romaniaphone.com, lui Bogdan Grădinaru, care nu are nici o calitate în această firmă. Acelaşi număr de telefon a fost menţionat într-un anunţ de vânzare a unui velier „Bavaria 47” postat pe site-ul specializat http://www.probarca.ro, de către utilizatorul „bogdangbn” de pe adresa de e-mail romat@zappmobile.ro. Toate aceste indicii arată existenţa unor raporturi de conlucrare intensă între Opal Construct-ul anonimului Neculai Munteanu şi Ro-Mat-Construct SRL, firma de construcţii a mult mai cunoscutului Bogdan-Nicolae Grădinaru, care a ajuns în postura ingrată de a presta, la nevoie, chiar şi servicii de publicitate. Din ştiinţa noastră, Ro-Mat-Construct SRL nu a mai prestat publicitate în alte proiecte cu finanţare europeană, dar şi-a făcut plinul, cu vârf şi îndesat, din activitatea principală de construcţii. Compania este deţinută de Bogdan Grădinaru în parteneriat cu Vasile Costea, care deţine, în calitate de asociat unic, şi SC ABC Val SRL. Cele două firme-surori au încasat, de-a lungul anilor, zeci de milioane de euro din bani publici, fiind abonate la lucrările unor instituţii precum Primăria Constanţa (reabilitarea zonei peninsulare), Primăria Mangalia (pentru reabilitarea lacurilor din Neptun), RAJA SA (schimbarea conductelor magistrale de apă), CN APMC SA (refacerea diverselor breşe apărute în diguri), CN ACN SA (reparaţii) sau UMC (construcţii de cămine pentru studenţi).
Yachtul a fost cumpărat de la un furnizor de hârtie igienică
Firma Millennium Games SRL Constanţa, cea care a livrat Primăriei Mangalia velierul Bavaria Cruiser 38 (cu o lungime de 11,72 de metri, catarg de 15,45 metri înălţime, greutate nominală de 7,2 tone şi velă de 69 mp), este într-o situaţie similară. Datele de la ORC spun că aceasta are drept obiect principal de activitate comerţul cu obiecte de uz casnic. Firma este deţinută de Ioana Cojocaru, are un singur salariat, dar a realizat o cifră de afaceri cumulată pentru perioada 2004-2012, de peste 130 de miliarde de lei vechi. Anul acesta, Millennium Games SRL a semnat un contract de furnizare de materiale de construcţii cu SC RAJA SA, de peste 33 de miliarde de lei vechi. Iar în trecut, a mai livrat hârtie igienică pentru Administraţia Porturilor şi ţesături pentru Armată. Este mai mult decât evident că secretul sutelor de miliarde nu vine de la nici o performanţă comercială pe piaţa liberă (greu de făcut cu un singur angajat), ci de la îngăduinţa, contrară legii, a organizatorilor de licitaţii de a nu cere dovada experienţei în domeniu.
O viaţă comună de afaceri
Legăturile de afaceri dintre cele trei firme care şi-au adjudecat, independent, construcţia Clubului Nautic, livrarea velierului şi prestarea serviciilor de publicitate au lăsat dâre adânci şi în actele oficiale ale Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Astfel, prin Decizia 1164 din 5 aprilie 2013, CNSC a respins o contestaţie depusă de asocierea de firme „Millennium Games SRL – Ro-Mat-Construct SRL – 144 Engineering SRL” la o licitaţie organizată de Administraţia Naţională a Penitenciarelor. La aceeaşi licitaţie, în mod separat, a participat şi SC Opal Construct SRL, care a depus la rândul ei contestaţie. Printr-o altă decizie, adoptată de CNSC sub numărul 1760 din 22 mai 2013, a fost respinsă o contestaţie formulată de asocierea „Opal Construct SRL – Ro-Mat-Construct SRL – Depac SRL” în legătură cu o licitaţie organizată de Ministerul Apărării. Or, deciziile menţionate atestă că cele trei firme care au câştigat independent la Mangalia au dependenţe între ele pe linie de afaceri.
Toate aceste legături explică mai bine schema de atribuire a licitaţiilor de la Mangalia. Căci altfel ar fi greu de înţeles cum de a fost ales furnizor al yachtului o firmă care vinde hârtie igienică şi prestator al publicităţii o firmă care dă cu pietre în breşele de la dig. Că doar nu s-au terminat firmele de publicitate din ţara asta!
Coco ducea sacii de bani ai lui Sechelariu în Elveţia; acum e partenerul Primăriei Mangalia
Datele anterior prezentate, precum şi altele pe care urmează să le detaliem, arată că eminenţa cenuşie a afacerii este Bogdan Grădinaru.  Acesta nu este doar liantul dintre cele trei firme care au câştigat procedurile independente de achiziţie de la Mangalia. Este, totodată, partenerul Primăriei Mangalia, prin intermediul Asociaţiei Black Sea Sailing, în cadrul proiectului „Regata Poseidon” anunţat public în luna martie 2013, care urmează a se desfăşura, cu plecare din Portul Turistic Mangalia, la sfârşitul lunii august. Black Sea Sailing a fost fondată în anul 2011, de Bogdan Grădinaru, Cornel Ciocianu şi Nicolae Pocora. Ca o paranteză, trebuie să spunem că Ciocianu (zis Coco) a devenit cunoscut opiniei publice în anul 2006, când soţia sa a intentat divorţ şi l-a „turnat” instanţei de judecată. Coco ar fi cărat banii (murdari) cu sacoşa, potrivit fostei sale soţii, depunând şi scoţând numerar, pentru VIP-urile politice, la o bancă elveţiană, înainte de 2004, când era consilierul ministrului Sergiu Sechelariu (Vezi aici articolul din 2006).
Revenind la momentul prezent, trebuie să spunem că asociaţia înfiinţată de Grădinaru şi Ciocianu are sediul social pe strada Pescarilor 101 din Constanţa, exact acolo unde funcţionează şi Opal Construct SRL. La numărul ei de telefon, afişat pe site-ul oficial, răspunde, însă, Marina Eforie Nord. Vă reamintim că la numărul oficial al firmei Opal, nu răspunde asociatul acesteia, ci patronul de la Ro-Mat. Patronul care, iată, este totodată şi preşedinte la Asociaţia care împarte acelaşi sediu cu Opal şi acelaşi număr de telefon cu Marina Eforie Nord! Ori, toate aceste aspecte arată că una e în acte şi alta în înţelegerea nescrisă după care funcţionează persoanele juridice pe care le-am întâlnit în povestea de faţă.
 Yachtul ar putea ajunge în custodia dealerului exclusiv care n-a participat la licitaţie
O altă ciudăţenie, care nu putea lipsi nici ea din poveste, este aceea că în Portul Turistic Mangalia funcţionează deja o şcoală de yachting sub denumirea „Black Sea Sailing School”, dar Grădinaru nu joacă nici un rol oficial în aceasta. Denumirea ne-ar indica prezenţa sa în afacere, însă site-ul şcolii – http://www.scoalarya.ro – arată  că, pe hârtie, organizatorul cursurilor este firma Blue Marine Yachts SRL, dealerul exclusiv pentru România al velierelor Bavaria. Dealer pe care Primăria Mangalia nu l-a invitat la procedura de achiziţie publică, preferând să cumpere velierul de la Millennium Games SRL, firma care – vă reamintim – se ocupă, în principal, de livrările de hârtie igienică. Pe de altă parte, acelaşi dealer, prin intermediul şcolii deschise sub o titulatură care evocă, nu propriul nume, ci numele asociaţiei lui Grădinaru, ar putea să preia „barca Primăriei Mangalia” în exploatare. Şi, atunci, cum să participe la licitaţia pentru furnizarea velierului pe care tocmai ar putea să-l preia în custodie?
Dovada că velierul va ajunge pe mâini private a fost produsă, în mod public, de primarul Cristian Radu, care a declarat, citat de întreaga presă cu ocazia lansării la apă, că: „Yachtul urmează să fie folosit pentru activităţi de agrement şi va intra în circuitul de formare profesională, în cadrul unei şcoli de navigaţie cu vele ce va funcţiona în incinta Clubului Nautic Callatis.”.  Ori, singura şcoală de navigaţie cu vele care funcţionează, acum, în Portul Turistic Mangalia, este „drăcia” care poartă numele asociaţiei lui Grădinaru, dar aparţine dealerului exclusiv Bavaria.
Schimbarea la faţă… şi oamenii din spate
Şi, ca să ne lămurim mai bine de toată „viermuiala” de interese şi legături, trebuie să spunem că Blue Marine Yachts SRL este înmatriculată pe numele lui Robert Ambrozie, un împătimit al sportului cu vele. În anul 2008, Ambrozie comenta pe blogul lui Lucian Vişa din Mangalia, despre strategia greşită a fostului primar Tusac de a impune taxe foarte mari pentru activităţile din Portul Turistic. Un an mai târziu, îşi schimba optica, devenind partener oficial cu Primăria Mangalia, pentru organizarea unei regate a ambarcaţiunilor cu vele, trăgându-se în poză cu Tusac, cel pe care îl mustra înainte. Printre sponsorii evenimentului din 2009, s-a regăsit şi firma KFD Energy SRL aparţinând milionarului George Brăiloiu, personajul care a cumpărat manuscrisele lui Emil Cioran pentru a le dona statului român. Presa locală a dezvăluit că acesta este vărul primar al lui Ovidiu Brăiloiu, primarul din oraşul în care asociaţia lui Grădinaru şi-a pus numărul de telefon pe Portul Turistic. După încă un an, Ambrozie a devenit manager la KFD Energy SRL, coordonând afacerile lui George Brăiloiu cu produse de iluminat pe baza unei tehnologii revoluţionare cu LED-uri (fabricate de Optogan Group, companie controlată de miliardarul rus Mihail Prokhorov).
În loc de concluzii
La ce interese sunt în joc, devine străveziu de ce a fost extins proiectul „Club Nautic Callatis” cu achiziţia, neprevăzută iniţial, a velierului Bavaria Cruiser 38.
constanta.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu